REGULAMIN ORGANIZOWANIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
W OŚRODKU SZKOLNO – TERAPEUTYCZNO – OPIEKUŃCZYM
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z CECHAMI AUTYZMU W BIAŁYMSTOKU
Podstawa prawna:
§ 1
Uczestnicy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
-
Uczestnikami wczesnego wspomagania rozwoju są dzieci do 7 roku życia lub
do chwili podjęcia obowiązku szkolnego. -
Podstawą organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka do Dyrektora OSTO o powołanie Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i przyznanie mu godzin terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Załącznik nr 1) oraz oświadczenie o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej (Załącznik nr 2).
-
Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest dobrowolne i nieodpłatne.
-
Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju odbywa się na podstawie wskazań poradni psychologiczno – pedagogicznej, w wymiarze godzinowym i na okres wskazany w decyzji Dyrektora Ośrodka Szkolno – Terapeutyczno – Opiekuńczego dla Dzieci i Młodzieży z Cechami Autyzmu w Białymstoku (Załącznik nr 3).
-
Rodzice/opiekunowie prawni mogą zrezygnować z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w OSTO w formie pisemnej z ostatnim dniem miesiąca, w którym nastąpiło złożenia rezygnacji do koordynatora wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Załącznik nr 4).
§ 2
Cele zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
OSTO organizuje zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, których celem jest:
-
Pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
-
Wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawności dziecka.
-
Wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem.
-
Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych.
-
Pomoc rodzicom w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej reakcji na nie.
-
Zapobieganie ewentualnym przyszłym niepowodzeniom dziecka w nauce szkolnej.
-
Pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 3
Organizacja zajęć
-
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb.
-
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
-
W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju mogą być prowadzone w grupach liczących 2 – 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
-
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
-
Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala dyrektor OSTO, w uzgodnieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka
i w porozumieniu z koordynatorem. -
O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii
o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz wskazania wynikające
z postępowania diagnostycznego (Załącznik nr 5). -
W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.
-
Ilość godzinowa poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powinna zostać zrealizowana do końca roku kalendarzowego, w którym była przyznana przez dyrektora placówki.
-
W przypadku nieobecności dziecka na zaplanowanych zajęciach uważa się je za zrealizowane.
-
W celu stymulacji rozwoju dziecka, zajęcia prowadzone są na terenie OSTO,
z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu stanowiącego wyposażenie sal dydaktycznych:
-
gabinetów terapeutycznych,
-
gabinetu logopedycznego,
-
gabinetu terapii integracji sensorycznej,
-
sali gimnastycznej.
-
W ramach pracy zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka stosowane są następujące formy wsparcia dziecka i jego rodziny:
-
porady,
-
konsultacje,
-
instruktaże,
-
indywidualne i/lub grupowe zajęcia z dziećmi i rodzicami/opiekunami prawnymi,
-
spotkania z rodzicami.
§ 4
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
-
Dyrektor OSTO powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju odrębnie dla każdego dziecka na wniosek rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania, wydanej przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.
-
W skład zespołu mogą wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
-
pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności oligofrenopoedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
-
psycholog,
-
logopeda,
-
terapeuta integracji sensorycznej,
-
rehabilitant,
-
inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
-
Kwalifikacje członków zespołu poparte są dyplomami ukończenia studiów wyższych licencjackich lub magisterskich, a dodatkowo studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych, specjalistycznych lub doskonalących. Uprawniających do pracy z dziećmi z daną niepełnosprawnością.
-
Pracę zespołu koordynuje nauczyciel upoważniony przez dyrektora OSTO, zwany Koordynatorem Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci.
-
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
-
ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania
i wsparcia rodziny dziecka; -
nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej, ośrodkiem pomocy społecznej lub placówką oświatową/terapeutyczną w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosowne do jego potrzeb;
-
opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnych planów działań, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
-
analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
-
Wczesna stymulacja rozwoju obejmuje następujące sfery:
-
sfera społeczno – emocjonalna,
-
komunikacja,
-
mowa,
-
sfera poznawcza,
-
samoobsługa,
-
koordynacja wzrokowo – ruchowa i motoryka,
-
percepcja,
-
naśladownictwo,
-
sensoryzmy.
7. Zespół wczesnego wspomagania spotyka się systematycznie na spotkaniach (minimum 3 razy w roku szkolnym).
§ 5
Zakres obowiązków członków zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Koordynator wczesnego wspomagania rozwoju dzieci:
-
koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
odpowiada za przygotowanie przez zespół indywidualnych programów terapeutycznych dzieci oraz prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań członków zespołu;
-
organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodzin, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka;
-
koordynuje współpracę z rodzicami;
-
opracowuje harmonogram zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
sprawuje nadzór nad realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
-
przeprowadza na wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka rozmowy
z nimi; -
konsultuje z dyrektorem OSTO przyznanie ilości godzin i czasu terapii poszczególnym dzieciom.
2. Psycholog:
-
przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;
-
opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;
-
wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z pinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;
-
wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
-
systematycznie udziela rodzicom/opiekunom prawnym dziecka pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem; -
na wniosek rodziców przygotowuje opinię psychologiczną.
3. Pedagog specjalny/terapeuta:
-
przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;
-
opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;
-
wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;
-
systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
-
wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
-
na wniosek rodziców przygotowuje opinię pedagogiczną.
4. Logopeda:
-
przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;
-
opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;
-
wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
prowadzi terapię logopedyczną z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia
z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę; -
systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
-
wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
-
na prośbę rodziców przygotowuje opinię logopedyczną.
5. Terapeuta Integracji Sensorycznej:
-
przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;
-
opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;
-
wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
prowadzi terapię SI z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę; -
systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
-
wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
6. Rehabilitant/specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:
-
przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;
-
opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;
-
wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
-
systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
-
wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
§ 6
Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
-
Poszczególni członkowie Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka szczegółowo dokumentują swoje działania.
-
W skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju wchodzi:
-
opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną,
-
decyzja dyrektora OSTO o przyznaniu godzin w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
-
harmonogram realizacji godzin zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Załącznik nr 6),
-
skład Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (Załącznik nr 7),
-
harmonogram współpracy Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (Załącznik nr 8),
-
harmonogram współpracy specjalistów z rodzicami (Załącznik nr 9),
-
diagnoza funkcjonalna dziecka w zakresie poszczególnych sfer,
-
indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
(Załącznik nr 10), -
indywidualny dziennik zajęć w skład, którego wchodzą: indywidualne plany działań wraz z ewaluacjami (Załącznik nr 11), dzienniki zajęć (Załącznik nr 12), listy obecności na zajęciach (Załącznik nr 13),
-
upoważnienie do przyprowadzania i odbierania dziecka z zajęć (Załącznik nr 14),
-
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych
(Załącznik nr 15), -
inne dokumenty wynikające z obowiązujących przepisów prawnych.
-
Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz indywidualne programy terapeutyczne są uzgadniane z rodzicami dziecka.
-
Dokumentacja zawiera pisemną zgodę rodziców na realizację programu wczesnego wspomagania oraz indywidualnych programów terapeutycznych.
-
Dokumentację związaną z przebiegiem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka gromadzi Koordynator Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci, przechowywana jest ona w budynku OSTO zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 7
-
Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.09.2016r.
-
Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15.06.2015