Skontaktuj się z nami

REGULAMIN

REGULAMIN ORGANIZOWANIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI

W OŚRODKU SZKOLNO – TERAPEUTYCZNO – OPIEKUŃCZYM

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z CECHAMI AUTYZMU W BIAŁYMSTOKU

 

 

Podstawa prawna:

 

 

§ 1

Uczestnicy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

 

  1. Uczestnikami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci do 7 roku życia lub
    do chwili podjęcia obowiązku szkolnego.

  2. Podstawą organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka do Dyrektora OSTO o powołanie Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i przyznanie mu godzin terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Załącznik nr 1) oraz oświadczenie o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej (Załącznik nr 2).

  3. Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest dobrowolne i nieodpłatne.

  4. Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju odbywa się na podstawie wskazań poradni psychologiczno – pedagogicznej, w wymiarze godzinowym i na okres wskazany w decyzji Dyrektora Ośrodka Szkolno – Terapeutyczno – Opiekuńczego dla Dzieci i Młodzieży z Cechami Autyzmu w Białymstoku (Załącznik nr 3).

  5. Rodzice/opiekunowie prawni mogą zrezygnować z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w OSTO w formie pisemnej z ostatnim dniem miesiąca, w którym nastąpiło złożenia rezygnacji do koordynatora wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Załącznik nr 4).

 

§ 2

Cele zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

 

OSTO organizuje zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, których celem jest:

  1. Pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

  2. Wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawności dziecka.

  3. Wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem.

  4. Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych.

  5. Pomoc rodzicom w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej reakcji na nie.

  6. Zapobieganie ewentualnym przyszłym niepowodzeniom dziecka w nauce szkolnej.

  7. Pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

§ 3

Organizacja zajęć

 

  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb.

  2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.

  3. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju mogą być prowadzone w grupach liczących 2 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.

  4. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.

  5. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala dyrektor OSTO, w uzgodnieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka
    i w porozumieniu z koordynatorem.

  6. O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii
    o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz wskazania wynikające
    z postępowania diagnostycznego (Załącznik nr 5). 

  7. W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.

  8. Ilość godzinowa poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powinna zostać zrealizowana do końca roku kalendarzowego, w którym była przyznana przez dyrektora placówki.

  9. W przypadku nieobecności dziecka na zaplanowanych zajęciach uważa się je za zrealizowane.

  10. W celu stymulacji rozwoju dziecka, zajęcia prowadzone na terenie OSTO,
    z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu stanowiącego wyposażenie sal dydaktycznych:

  • gabinetów terapeutycznych,

  • gabinetu logopedycznego,

  • gabinetu terapii integracji sensorycznej,

  • sali gimnastycznej.

  1. W ramach pracy zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka stosowane są następujące formy wsparcia dziecka i jego rodziny:

  • porady,

  • konsultacje,

  • instruktaże,

  • indywidualne i/lub grupowe zajęcia z dziećmi i rodzicami/opiekunami prawnymi,

  • spotkania z rodzicami.

 

§ 4

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

  1. Dyrektor OSTO powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju odrębnie dla każdego dziecka na wniosek rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania, wydanej przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.

  2. W skład zespołu mogą wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności oligofrenopoedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,

  • psycholog,

  • logopeda,

  • terapeuta integracji sensorycznej,

  • rehabilitant,

  • inni specjaliściw zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

  1. Kwalifikacje członków zespołu poparte są dyplomami ukończenia studiów wyższych licencjackich lub magisterskich, a dodatkowo studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych, specjalistycznych lub doskonalących. Uprawniających do pracy z dziećmi z daną niepełnosprawnością.

  2. Pracę zespołu koordynuje nauczyciel upoważniony przez dyrektora OSTO, zwany Koordynatorem Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci.

  3. Do zadań Zespołu należy w szczególności:

  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania
    i wsparcia rodziny dziecka;

  • nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej, ośrodkiem pomocy społecznej lub placówką oświatową/terapeutyczną w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosowne do jego potrzeb;

  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnych planów działań, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;

  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

  1. Wczesna stymulacja rozwoju obejmuje następujące sfery:

  • sfera społeczno – emocjonalna,

  • komunikacja,

  • mowa,

  • sfera poznawcza,

  • samoobsługa,

  • koordynacja wzrokowo – ruchowa i motoryka,

  • percepcja,

  • naśladownictwo,

  • sensoryzmy.

7. Zespół wczesnego wspomagania spotyka się systematycznie na spotkaniach (minimum 3 razy w roku szkolnym).

 

 

§ 5

Zakres obowiązków członków zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

  1. Koordynator wczesnego wspomagania rozwoju dzieci:
  • koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • odpowiada za przygotowanie przez zespół indywidualnych programów terapeutycznych dzieci oraz prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań członków zespołu;

  • organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodzin, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka;

  • koordynuje współpracę z rodzicami;

  • opracowuje harmonogram zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • sprawuje nadzór nad realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;

  • przeprowadza na wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka rozmowy
    z nimi;

  • konsultuje z dyrektorem OSTO przyznanie ilości godzin i czasu terapii poszczególnym dzieciom.

      2. Psycholog:

  • przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;

  • opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;

  • wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z pinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;

  • wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka;

  • systematycznie udziela rodzicom/opiekunom prawnym dziecka pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
    z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem;

  • na wniosek rodziców przygotowuje opinię psychologiczną.

      3. Pedagog specjalny/terapeuta:

  • przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;

  • opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;

  • wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;

  • systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;

  • wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka;

  • na wniosek rodziców przygotowuje opinię pedagogiczną.

     4. Logopeda:

  • przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;

  • opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;

  • wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • prowadzi terapię logopedyczną z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia
    z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;

  • systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;

  • wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka;

  • na prośbę rodziców przygotowuje opinię logopedyczną.

      5. Terapeuta Integracji Sensorycznej:

  • przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;

  • opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;

  • wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • prowadzi terapię SI z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii
    o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę;

  • systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;

  • wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.

      6. Rehabilitant/specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:

  • przeprowadza diagnozę potrzeb dziecka, która jest elementem diagnozy funkcjonalnej;

  • opracowuje indywidualny program terapeutyczny dziecka;

  • wraz z innymi członkami zespołu opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

  • prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,

  • systematycznie przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;

  • wraz z innymi członkami zespołu systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.

§ 6

Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

  1. Poszczególni członkowie Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka szczegółowo dokumentują swoje działania.

  2. W skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju wchodzi:

  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną,

  • decyzja dyrektora OSTO o przyznaniu godzin w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,

  • harmonogram realizacji godzin zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Załącznik nr 6),

  • skład Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (Załącznik nr 7),

  • harmonogram współpracy Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (Załącznik nr 8),

  • harmonogram współpracy specjalistów z rodzicami (Załącznik nr 9),

  • diagnoza funkcjonalna dziecka w zakresie poszczególnych sfer,

  • indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
    (Załącznik nr 10),

  • indywidualny dziennik zajęć w skład, którego wchodzą: indywidualne plany działań wraz z ewaluacjami (Załącznik nr 11), dzienniki zajęć (Załącznik nr 12), listy obecności na zajęciach (Załącznik nr 13),

  • upoważnienie do przyprowadzania i odbierania dziecka z zajęć (Załącznik nr 14),

  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych
    (Załącznik nr 15),

  • inne dokumenty wynikające z obowiązujących przepisów prawnych.

  1. Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz indywidualne programy terapeutyczne są uzgadniane z rodzicami dziecka.

  2. Dokumentacja zawiera pisemną zgodę rodziców na realizację programu wczesnego wspomagania oraz indywidualnych programów terapeutycznych.

  3. Dokumentację związaną z przebiegiem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka gromadzi Koordynator Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci, przechowywana jest ona w budynku OSTO zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 7

 

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.09.2016r.

  2. Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15.06.2015