RADA RODZICÓW
Kompetencje rady rodziców wynikają z następujących dokumentów:
1. ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i jej nowelizacja z dnia 11 kwietnia 2007 r.
– art. 22a ust. 2b (wyrażanie opinii w sprawie odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego lub szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników)
– art. 22a ust. 2g (wnioskowanie zmian w odpowiednio zestawie programów wychowania przedszkolnego lub szkolnym zestawie programów nauczania, a także szkolnym zestawie podręczników),
– art. 36a ust. 5 pkt 2b oraz ust. 5b pkt 2 (udział przedstawicieli rodziców w komisji konkursowej powołanej w celu wyboru dyrektora),
– art. 56 ust. 2 (opiniowanie podjęcia i prowadzenia w szkole działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje),
– art. 54 (kompetencje rady rodziców),
– art. 64a ust. 2, 3 i 4 (kwestie związane z obowiązkiem noszenia przez uczniów jednolitego stroju na terenie szkoły);
2. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami, w szczególności:
– art. 6a ust. 1 pkt. 5, umożliwiający radzie rodziców wnioskowanie o ocenę pracy nauczyciela,
– art. 9c ust. 6 pkt. 1 i 2, zgodnie z którym rada rodziców ma prawo przedstawić swoją opinię na temat oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego za okres stażu.
Zadaniem Rady Rodziców jest:
- współdziałanie w bieżącym i perspektywicznym działaniu Ośrodka;
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy;
- współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych placówki;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, zakładami pracy i instytucjami;
- współpraca w działaniu z radą pedagogiczną:
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;
- opiniowanie podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację;
- dbanie o dobry wizerunek Ośrodka.
Współpraca z rodzicami jest bardzo ważnym aspektem terapii i odbywa się w OSTO na kilku płaszczyznach:
- staramy się jak najszerzej włączać rodziców w proces terapii i edukacji ich dzieci. Na początku każdego roku są z nimi uzgadniane priorytety terapii ich dziecka. Potem są oni szczegółowo zapoznawani z całym programem terapeutycznym. Zakres współpracy w zakresie realizacji tego programu, ustalany zgodnie z potrzebami dziecka i możliwościami rodziny, określa szczegółowy kontrakt, zawierający uzgodnienia pomiędzy terapeutą a rodziną. Zasady współpracy z rodziną w tym zakresie określa Program Wychowawczy szkoły. Rodzice mają także bieżący dostęp do konsultacji z superwizorami, mogą także korzystać z pomocy kadry w różnych sytuacjach życiowych, takich jak zwiększona pomoc podczas choroby rodzica, pomoc w dowiezieniu dziecka do lekarza, itp.;
- organem reprezentującym rodziców w OSTO jest Rada Rodziców, która wspiera dyrektora w realizacji różnych zadań placówki oraz opiniuje różne zakresy organizacji pracy;
- organem prowadzącym OSTO jest KTA O/Białystok, które w większości składa się z rodziców dzieci, w tym podopiecznych ośrodka. Na tym szczeblu uzgadniane są plany finansowe, sposoby pozyskiwania środków oraz strategie rozwoju placówki. W ustaleniach tych bierze udział również kadra OSTO.
Skład Rady Rodziców (rok szkolny 2016/2017):
Barbara Strankowska – Członek Rady Rodziców
Agnieszka Więcław – Członek Rady Rodziców
Anna Wasiluk – Członek Rady Rodziców
Donata Romatowska – Członek Rady Rodziców
Katarzyna Kotyńska – Sekretarz
Andrzej Szumowski – Przewodniczący (tel. 502 510 844 e-mail: [email protected] )
Radosław Tchórznicki – Członek Rady Rodziców
Joanna Zubrycka – Członek Rady Rodziców